Tuesday, May 24, 2011

bermain dengan warna...

Hari ini agak busy. Seronok bermain dengan warna. Hidup pun penuh dengan warna-warni. kena berhati-hati untuk dapat warna hidup yang berseni.



Teringat pula time anak-anak belajar pendidikan seni kat sekolah dulu, umi memang menjadi mangsa untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Paling kelakar...tajuk lukisan yang menjadi pilihan tak lain dan tak bukan iaitu:

 i) Buah-buahan
ii) Pemandangan
iii) Corak Batik
iv) Rumah Saya (yang ni mesti ada tangga kat tengah²...kikiki)



Time melukis biasanya okey, tapi bila tang mewarna tu dah jadi lain macam...tak sharp, apapun umi cakap...alaa...cantik dah tu...padahal malas nak buat ulang-ulang kali sebab esok pagi nak serah kat cikgu dah~tak larat nak berjaga sampai kesudah..hehehe.



Bila mereka semakin besar nampaknya mereka dah pandai mengadun idea sendiri. Jari jemari mereka ada aura seni yang tersendiri. Ada yang masuk peraduan mewarna dan macam-macam walaupun tak semestinya menang...umi tetap beri sokongan.



Alah...panjang pula jemari ini menari di lantai ini. Ada seni jugakkah umi ni :P



Jika diberi pilihan untuk mengecat sebahagian dinding...warna yang mana paling cun?


dah berapa kali main campur-campur warna tadi...penat jer! Rasa tak cantik la pula...huhuu




gambar dari google, hiasan semata-mata :P



sekian untuk kali ini.


Wednesday, May 18, 2011

Dah berubah...



(dahulunya premis ini berjenama Tabung Haji sepenuhnya tetapi kini bertukar menjadi Bank Islam...wahhh...senanglah sikit budak-budak intec nak berurusan...tak macam dulu)

Semalam temankan encik suami ke Shah Alam. Biasa la tu, kalau hendak pergi  ke bank mesti mintak aku la juga temankan...dia rela ambik cuti atau pulang sekejap untuk menjemputku supaya menemaninya untuk urusan banking.  Maklumlah aku ni merangkap PAnya dalam institusi keluarga ini.


Biasalah tu...time anak nak menyambung pelajaran, kami akan ke tabung haji untuk mengetuk kantung di situ. Tujuan kita menabung pun untuk keperluan anak-anak di dalam pelajaran. Harapan kami anak-anak dapat belajar dengan jayanya dan tidak menghampakan ibubapa.


Motif entri ini adalah nak sampaikan rasa terkejutnya kami kerana ada perubahan di Tabung Haji seksyen 18 dekat dengan kolej kediaman budak-budak INTEC tu. Kalau dulu ada tabung haji tetapi kini dah bertukar menjadi Bank Islam. Akan tetapi masih boleh juga berurusan dengan tabung haji. Dua-dua sekali beroperasi.


Sebenarnya sudah agak lama kami tak ke situ. Dulu boleh dikatakan tempat paling kerap dikunjungi kerana anakku sara zaqea study di situ. Di Ole-Ole pun dah ada ayam penyet...dulu ada Pok Li je yang femes kat ole-ole tu...pastu di restoran Seri Keningau yang dulu lesu kini dah berwajah baru, dihias cantik dengan pokok-pokok buluh dan menu yang menyelerakan...Di sebelahnya pula sudah ada kedai sukan berjenama Mizisport, ada penjaga gol kelantan (apek) menghiasi kedai sukan itu.


Aku meronda-ronda sendirian di sekitar kawasan itu kerana boring menunggu giliran suamiku berurusan di bank, nak masuk ke dalam bank pun orang ramai sangat iaitu terdiri dari pelajar-pelajar yang akan menyambung pelajaran nak bayar wang pendaftaran di bank yang sama. Fuhhh~


Setelah aku membeli barang-barang keperluan di Giant berdekatan. Tetiba hujan turun, langkahku pun terbatas...hajat nak pergi ke Mydin tapi tak jadi. Aku masuk ke kedai baju bersebelahan bank islam tu untuk bertanyakan uniform sekolah untuk mia. Saja jer aku tanya padahal keperluan mia dah lebih dari mencukupi. Hanya ku teringat mia cakap kain sekolahnya sudah di~ngap oleh seterika...itu pasal aku saja-saja tanya..


Semasa di kedai itu berlakulah satu ensiden yang agak menghiburkan hati yang bosan. Begini kisahnya:

Gadis Penjual :  "Ya Allah! Kak..."

Aku :  "Ada apa?"...tanya ku kehairanan...

Gadis Penjual :  "Mata akak...mata akak tu asli ke kak?"

Aku : (buat-buat tak dengar sambil membelek-belek uniform)

Gadis Penjual : Kemudian datang lagi dan bertanya "Akak tak pakai contact lens ke?" tanyanya lagi.

Aku :  "Tak..." jawabku selamba.

Gadis Penjual : "Saya ingatkan akak pakai contact lens...cantik mata akak!" katanya lagi

Aku :  (ada apa dengan dia, mataku sepet jer...cuma suamiku kata mataku mata kucing; meong meong! Hahaa~)


Selepas itu kami berbual-bual seketika sebelum ku keluar dari kedai itu. Kain sekolah mia tak ada, yang ada hanya uniform untuk budak sekolah rendah. Terkuntang-kanting aku tiada tujuan, sesekali aku masuk juga ke dalam bank mengintai suamiku sudah siapkah atau belum, kemudian aku keluar balik. Terasa dahaga aku ke Giant sekali lagi membeli Bliss air yogurt untuk mengalas tekak yang haus...


Sekejapan aku melihat jam untuk tempoh parking kereta. Aku pun dah malas nak menalipon suamiku berkali-kali bertanyakan gilirannya. Setiap kali ku talipon jawapannya ialah "Lambat lagi...." Aduh duh duh duh...baik aku duduk dalam kereta sahajalah kalau macam tuh...huhuuu.


Usai berurusan, suamiku menghantarku pulang. Selepas solat dan makan suamiku ke ofisnya untuk menyambung kerja kembali.


Dan aku bersama idi dan kak long keluar lagi meneruskan urusan-urusan mana yang sempat dibuat untuk hari ini...alhamdulillah...siap tiga perkara penting tetapi masih banyak yang perlu diselesaikan untuk menyambung pengajian idi.

Sunday, May 15, 2011

Nasi Hujan Panas...

Panas sungguh cuaca hari ini, sangkaku cuaca yang terik memancar ini berlarutan hingga ke petang rupanya hujan di tengahari. Lebat sekali hujan yang turun mencurah-curah bersama guruh dan petir yang berdentam-dentum membuatkan kami memencilkan diri dari semua perkakasan elektronik maka berenak-enakan mengulit mata lalu semuanya terlena pabila dialas menu istimewa hari ini :
                                                      


                                                         NASI HUJAN PANAS





terbuai terlena dek keharuman nasi hujan panas, sedar tak sedar hujan sudah usai dan umi dikejutkan oleh anakanda sara yang tidak ketiduran kerana ralit membaca untuk menghadapi final examnya esok.
Terasa jemari ini disentuhinya seraya berkata..."pakat tidur belako...gara-gara nasi hujan panas"
umi tersenyum-senyum lalu disahut abahnya..."nok make nasi pulop ehhh"
~kuikuikui~


.umi masak gulai ayam dan pajeri nenas untuk dipadankan dengan nasi ini tadi.
sekiranya rajin boleh juga ditambah dengan sambal
emmm...sedap weiyh.


p/s: macam kena pukau kami tertidur...pssssttttt!

TGV: 6 tiket movie dari Nuffnang...

Terima kasih yang tak terhingga kepada pihak Nuffnang yang telah bermurah hati memberi enam (6) keping tiket TGV free untuk Hari Jadi umi tahun ini. Sah sehingga 31 August 2011. Umi telah ditemani anakanda .safiyya untuk menuntut tiket tersebut dikawal rapi oleh anakanada Rusydi Amin dengan jayanya. Bukan apa...sekarang ni orang heboh bercakap pasal isu simbah asid...so, ke mana-mana pergi pun perlu berhati-hati tambahan pula di kawasan Lembah Klang ni...huh! serammmm....




Semangat tengah berkobar-kobar untuk menjenguk team Nuffnang di office mereka....





Yeah...akhirnya sampai jua ke sana, kami dilayan dengan senyuman yang paling manis dan umi merasa bangga kerana dapat menjejakkan kaki di pejabat Nuffnang yang cantik itu...inilah yang umi dapat :





Huaaa....tak tahu nak tengok citer apa lagi nih...tunggu anak-anak semua free dulu baru boleh gi serang TGV. Pastikan mereka bebas dari belengu peperiksaan baru kita ENJOYYYY!!!


Ok, bye...nak masuk dapur dulu nak masak nasi hujan panas...kerana cuaca amat mempengaruhi mood :P yahoo....


♥❤♥ Nuffnang ♥❤♥

*Thank you*

Wednesday, May 11, 2011

Doa Harian







Doa Hendak Memulakan Pembelajaran:


"Ya Allah! Keluarkan kami daripada kegelapan serta keraguan dan muliakan kami dengan cahaya kefahaman. Kurniakan kami dengan ilmu pengetahuan, permudahkan bagi kami pintu-pintu kelebihanMu dan sempurnakan bagi kami cahaya kefahaman. Wahai Tuhan yang penyayang daripada segala yang penyayang."



Doa Penerang Hati:


"Ya Allah! Terangkan hatiku dengan cahaya petunjukMu, sebagaimana dikau menerangi bumi dengan cahaya mentariMu selama-lamanya dengan rahmatMu.
Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih."



Doa Bagi Memudahkan Segala Urusan:


"Ya Allah! Lembutkan kehidupan ini bagi kami dalam memudahkan setiap urusan yang sukar, memudahkan setiap yang sukar itu amat mudah di sisiMu. Ya Allah! Mudahkanlah bagi kami segala urusan. Tenangkan hati kami dan tubuh badan kami, berikan kesihatan dan keselamatan bagi agama kami dan dunia kami."



Doa Perlindungan Daripada Sikap Negatif:


"Ya Allah aku berlindung kepadamu daripada perasaan keluh kesah dan dukacita. Aku berlindung kepadamu daripada sikap lemah dan malas. Aku berlindung kepadamu daripada sifat ketakutan dan kebakhilan dan aku berlindung kepadamu daripada beban hutang dan kekerasan sikap manusia."



Doa Memohon Kebaikan Dan Berlindung Daripada Kejahatan:


"Ya Allah! Aku pinta daripadamu semua kebaikan yang ada cepat ataupun lambat. Apa yang aku ketahui dan apa yang tidak aku ketahui, aku berlindung denganmu daripada segala kejahatan sama ada cepat ataupun lambat, apa yang aku ketahui dan apa yang tidak aku ketahui." 


semoga bermanfaat...
.wassalam.


Tuesday, May 10, 2011

Hadiah dari penaja: Nuffnang...[TQVM]

Tiba-tiba rezeki datang bergolek, kenalah melayang ke menara nuffnang...dah dapat reward nampaknya ni...suka sangat⁹....terima kasih daun keladi, nak lagi...nak lagi...siapa nak tengok movie ngan umi :D :D angkat tangan!!!!



Monday, May 9, 2011

Boring...






kerja banyak TAPI malas nak start...
kain banyak TAPI malas nak lipat...
habuk banyak TAPI malas nak lap...
buku banyak TAPI malas nak mengadap...


semua orang duk senyap...
aku pula yang terkulat-kulat.


lalu di depan komputer
aku tercegat :))







hak3~~~
*tiada motif*















Saturday, May 7, 2011

ibu engkaulah ratu hatiku




Ku tak pernah lupa, 'syurga terletak pada keredhaan mereka'. Jasa mereka takkan dapat dibalas selama-lamanya. Apa yang termampu hanyalah sentiasa mengabadikan doa tulus seorang anak di dalam setiap solat: Maksudnya: Dan katakanlah: Ya Allah, kasihanilah mereka sebagaimana mereka memelihara aku semasa aku masih kecil~ surah al-isra' 17 : 24
♥ALLAH SELAMATKANLAH IBUKU♥ selamat hari ibu buat mak...




saat-saat manis masa lalu...



mak memangku arwah adik faiz...
(empat orang anak masa ni..)



di saat mengunjungi hari-hari sepi seorang ibu...idi dipangkuan umi, 
safiyya dan sara keriangan selalu...
(umi: tiga orang anak masa ni...)



arwah mek memerhati safiyya merengek mencari umi tatkala dipangku orang putey...hak3!
(umi: anak pertama masa ni...)



bersama arwah nenek: senyum di wajah tuanya tak akan putus
tatkala dikunjungi anak cucu...umi sedang memangku arwah
Abdulrahman Faiz bin Samsudin yang telah kembali ke rahmatullah.
(saat-saat akhir arwah adik faiz: dengan berbaju itulah arwah meninggalkan umi dan kita semua...sob3...)
(umi: masa ni anak empat orang...)



begitu cepat masa berlalu...idi dan damia bersama arwah mok bachok: dulu kami pulang keranamu...
(umi: time anak lima orang...)




Tanpa mereka siapalah kami...didikan, asuhan, kecekalan dan kasih sayang tak dapat dicari ganti...
ibu...ibu...engkaulah ratu hatiku.
semoga roh kalian dicucuri rahmat dan hanya Allah sahaja yang mampu membalas segala jasa...




Tahniah buat yang bergelar IBU, UMMI, MAK, MUMMY, MAMA, BONDA dan sebagainya kerana telah menjadi DOKTOR~bila merawat anak demam, GURU~ bila bantu anak ulangkaji pelajaran, USTAZAH~ bila asuh anak mengaji, CHEF~bila masak, AKAUNTAN~ bila anak perlu belanja sekolah, HAKIM~ biala anak bertengkar, KAUNSELOR~ bila anak dalam dilema dan lain-lain lagi yang kita lakukan sehingga mata tertutup tanpa SEGULUNG IJAZAH DUNIA. Semoga Allah swt menganugerahkannya di sana nanti, amin...SELAMAT HARI IBU...smile always to stay young!





kepada mak, mek, mok, umi, mama, mummy, mie, ibu dan sekalian bonda² tersayang tercinta...
'Selamat Hari Ibu'


edit~~~
kepada semua anak-anak kesayangan umi, umi ucapkan ribuan terima kasih di atas ingatan kalian mengucapkan 'SELAMAT HARI IBU' buat umi, umi amat menghargai dan berasa disayangi dan dikelilingi oleh orang-orang yang sentiasa rapat dalam hidup umi...
rasa terharu sangat bila diingati...nak nangis ni, sekurang-kurangnya selagi nafas ini masih berdenyut dapat juga umi rasai getar kasih dari anak-anak yang umi kasihi. Kepada yang mengucapkan secara special elalui call, sms, tag kat fb dan melalui apa cara sekalipun...umi ucapkan berjuta-jutaan terima kasih.
UMI SAYANG KAMU SEMUA, anak-anakku...




Friday, May 6, 2011

kenang daku dalam doamu...



si jantung hati


harapan setinggi gunung...semoga sentiasa diberkati...



kian meninggalkan jejak² terakhir di sini...




semoga berjaya di dunia dan di akhirat...umi sentiasa doakan idi.


Wednesday, May 4, 2011

Yang Terindah Hanya Sementara





Setinggi seluas gunung dan lautan
Sejuta harapan dipertaruhkan
Beronak berliku jalan kulalui
Selagi berupaya kuteruskan
Alangkah sukarnya memadam bayangan masa silam
Di dalam keberanian terusik jua perasaan
Tidak hentinya memanjangkan doa dan semoga jiwa ini terus tabah
Sesungguhnya saat yang terindah hanyalah sementara
Yang terpahat di dalam diri hanya kenangan dan nestapa
Tak rela kuturutkan hati
Menyesali apa yang terjadi
Andainya begitu suratan yang tertulis diazali
Biarlah walaupun kusepi
Sedih pedih dikhianati
Aku kan tetap terus mengorak langkah perjalanan ini


Tuesday, May 3, 2011

HAKA: kami datang...



KEHADIRAN KAMI KE MAJLIS HARI ANUGERAH KECEMERLANGAN AKADEMIK
SM SAINS TUN SYED SHEH SHAHABUDIN PULAU PINANG
KE-37 TAHUN 2011.


:khamis:
 Kami (umi, idi dan sara) bertolak ke Penang pada pukul 9.30 malam dalam hujan dan kelam. Penat jua kian menjengah setelah seharian banyak urusan yang perlu diselesaikan. Umi memandu sehingga R&R Tapah kemudian Idi menyambung pemanduan malam itu sehinggalah sampai ke Penang lebih kurang dalam pukul 2.15 am. Kemudian kami meninjau-ninjau hotel sekadar untuk melepas lelah dan berehat barang seketika sementara hari cerah kerana sepanjang pencarian, hotel sudah penuh. Risau juga memandu di situ kerana terasa bagai diikut dan diperhati...susahnya nak dapatkan hotel...siapa suruh tak tempah awal² kan...


Kami singgah minum di kedai mamak sekitar jam 3.30 pagi setelah perut memberontak minta diisi.
Akhirnya kami kuatkan semangat pergi bertanya hotel pilihan terakhir. Jika tak dapat juga alamatnya tidur dalam kereta aje lah gamaknya...
Alhamdulillah...dapat juga akhirnya...hotel bajet rm 88 tapi dikurangkan rm78 kerana hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi subuh akan menjengah...pukul 4.00 pagi sudaaa...tau tak pe~
Kami tak kisah...asalkan dapat lelapkan mata seketika dan dapat mandi dan bersiap-siap seawal pagi untuk ke majlis keesokannya...syukur Alhamdulillah.

:jumaat:
8.30 pagi kami dah tercegat di sekolah SMSTSSS...jom kita layan video untuk cerita seterusnya. 


video


mula-mula ketibaan tetamu jemputan diikuti ketibaan tetamu kehormat.


Majlis diserikan dengan persembahan band smstss yang baru sahaja memenangi
anugerah emas pertandingan Wind Orkestra di cyberjaya baru-baru ini.
mereka mempersembahkan beberapa buah lagu dan diantaranya adalah lagu kesukaanku
~permaidani~


Semasa pengarah pelajaran negeri pulau pinang berucap...katanya beliau terperangkap dalam banjir untuk datang ke majlis ini kemudiannya mengambil jalan alternatif (jalan kampung) kerana takut terlambat tiba...memang ramai yang tak sempat sampai untuk ambil hadiah kerana banjir tiba-tiba melanda di bukit mertajam pagi itu. Mujur semalam tak banjir. Hanya hujan tiada henti...


Majlis diteruskan seperti yang telah diatur. Tetapi umi hanya uploadkan video yang berkenaan sahaja iaitu mana yang ada nama anak umi: muhammad rusydi amin bin samsudin.

video
SENARAI NAMA PELAJAR CEMERLANG BAHASA ASING:




video
SENARAI PELAJAR CEMERLANG SPM 2010...
(sebahagian sahaja diuploadkan...)


bersama anakanda tercinta



candid :)


di belakang tabir...gambar lawa lawa malas nak cari; ngantukkk...


blur....


sekian dulu...dah ngantuk dan letih sebab baru balik dari menghantar mia ke hostel tapi nak juga update blog yang dah lama terbiar kerana kesibukan. Esok tak ada api...itu yang digagahi juga tu...
huhuu...selamat malam...semoga ceria selalu dan dapat hadapi esok dengan tenang...bye...salam...
zzzzzzzzzZzzzzzzzz


*bersyukur seadanya*

dah lama nak upload gambar anakanda safiyya @ dara.com seperti yang umi janjikan...
nanti umi buat entry khas deh..
busynyer la loni huhuu...