Tuesday, August 31, 2010

selingan...menjengah HARI KEMERDEKAAN NEGARA


Sangat teruja menyambut hari kemerdekaan yang ke 53 tahun ini dengan temanya 1 Malaysia Menjana Tranformasi. Siapa yang teruja? Kami...sebab bila abah tanya, kak ngah tak balik? Umi cakap, kak ngah nak tunggu countdown MERDEKA dari rumahnya di Bukit Jalil. Sebabnya sambutan perayaan kemerdekaan tahun ini dibuat di stadium Bukit Jalil berhampiran dengan vista komenwel, Nampak kot dari apartment dia malam ni...abah kata...jom mi, kita pergi rumah kak ngah!! Hehee...semangat tuh.

Berikut adalah tema hari merdeka bagi tahun-tahun yang lepas:


TahunTema
1970Muhibah dan Perpaduan
1971Masyarakat Progresif
1972Masyarakat Adil
1973Masyarakat Kebudayaan Malaysia
1974Sains dan Teknologi Alat Perpaduan
1975Masyarakat Berdikari
1976Ketahanan Rakyat
197720 Tahun Bersatu Maju
1978Kebudayaan Seni Perpaduan
1979Bersatu Berdisiplin
1980Berdisiplin Berbakti
1981Berdisiplin Berharmoni
1982Berdisiplin Giat Maju
1983Bersama ke Arah Kemajuan
1984Amanah Asas Kejayaan
1985Nasionalisme Teras Perpaduan
1986Bangsa Tegas Negara Teguh
1987Setia Bersatu Berusaha Maju
1988-1989Bersatu
1990Berjaya
1991Wawasan 2020
1992Wawasan Asas Kejayaan
1993Bersatu Menuju Wawasan
1994Nilai Murni Jayakan Wawasan
1995Jatidiri Penggerak Wawasan
1996Budaya Penentu Kecapaian
1997Akhlak Mulia Masyarakat Berjaya
1998Negara Kita Tanggungjawab Kita
1999Bersatu Ke Alaf Baru
2000-2006Keranamu Malaysia
2007Malaysiaku Gemilang
2008Perpaduan Teras Kejayaan
2009




1Malaysia-Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan


sekadar info, semoga bermanfaat!

Monday, August 23, 2010

kueh-kueh impian...klasik di kelate


...dan kawasan yang sewaktu dengannya...jerteh...;))
Ini adalah sebahagian daripada kerinduan pada makanan dari tempat tumpah darah...
sebenarnya kalau nak disenaraikan meletup la komputer ni nak menelan semua...hahahaa...

kategori 1:

anak-anak muda sekarang mungkin kenal dan pernah merasa...

mendahului carta: cendol...paling digemari di bulan puasa...caya lah cendol!
(yang ni arwah mek paling suka)

on_there on_there miasara...yang buat: buah kekoh cha: onde-onde
(yang ni idi suka)


lompat tikam
(mia suka)


akok
(yang ni kak ngah suka)


kue koleh dengan tahi minyak
(biasanya koleh tu warna hijau berkilat)
yang ni umi suka tang tahi minyak tu...teringat zaman2 dulu tengok mak buat tahi minyak lepas tu buat sambal makan dengan nasi...sedappp!!

tahi itik: kenapa asyik-asyik t.a.h.i...hmmmx!


kategori 2:

kueh yang selalu arwah mek beli kat anak cucu...mek panggil tepong :D


gomok ke gamok ko?


buah peria: ngee...warna warni...pahit ker tuh..


badak

kategori 3:

bab ubi dan yang sewaktu dengannya yang direbus-rebus...


ubi keling
(mak suko: yang ni wajib beli ko mak kalau pergi kota bharu)


jering rebus: kalau tak pandai rebus, boleh jadi mabuk atau susah nak ken-c.i.n.g,
masa proses merebus jering ni, orang kata kena letak paku...hee...spesis pontianak ker nih!

(yang ni pun mak suka)


baby yum : ubi keladi
(yang ni kak long suka)


jagung rebus gaul dengan nyiur + gula:



kategori 4: barang klasik.


ubi gadung
sejenis ubi yang amat cerewet untuk disediakan. kalau tak pandai proses...
bisa mabuk..maaa...
sekarang sukar didapati lagi...teringat masa kecil-kecil dulu, mak long yang pandai rebus ubi gadung ni...jadi pernah la umi merasa. proses menyediakannya amat payah. kena rendam sekian lama di dalam alor @ sungai (kalau x silap) orang yang benar-benar mahir saja yang boleh buat ni. direbus bersama pulut dan dimakan dengan nyiur digaul sedikit garam, sebenarnya bukan sedap sangat pom...hehe...ada rasanya yang tersendiri...tak caya try la makan....kalau masih ada di zaman sekarang laa...


kategori 5:

kedai-kedai femes


kedai makan di atas pasar siti khadijah
yang ni umi suka pergi...pergi jumpa sahabat sefamily: zai, ros dan mek sekeluarga meniaga sekian lama di situ. kalau rindu2 kena pergi ke situ lah...jumpa!
(gambar hanya hiasan, bukan orang sebenar yang dimaksudkan)



kedai jual ikan darat

yang ini abah suka...kalau balik mesti nak pergi beli ikan darat,
suruh umi menggulai...biasanya kami pergi beli di pasar pasir putih.
ikan kering ikan haruan best...terbaik!!


gerai menjual etak:

pantang jumpa di mana-mana saja, mesti berhenti beli...tak pe sebab diorang ambik dari tukang salai yang sama...so, rasanya pun sama...kat pasir mas ke...kubang kerian ke...nilam puri ke...sama jer...kami memang suker...hiii..

p/s:
teringin merasa masakan seseorang yang umi kagumi...
handal dalam masak memasak nih...ermmm...bila laa agaknya tuh
suatu mimpi ataukah realiti??
berdoa sahajalah!

...bukan cinderella =(

Tentang Kemerdekaan & 1 Malaysia



Bulan ini berasa sangat bertuah kerana dapat menyambut hari-hari istimewa:
selain menyambut bulan puasa, hari-hari kelahiran insan tersayang, kita juga akan menyambut ulang tahun KEMERDEKAAN negara kita tercinta
31 Ogos nanti.


suara 1 Malaysia....


dan...ini adalah dari suara hati si kecil..
.


tentang Malaysia...maka,

Mencintailah Malaysia~

(power molek..)

Sunday, August 22, 2010

bicara antara nafsu dan iman...

bazar ramadhan ke?


Jom dengar ni...

Tatkala ke bazar ramadhan, antara nafsu dan iman pasti akan berkata-kata:

nafsu kata: beli lima...
iman kata: beli tiga pun dah cukup
tapi hati nak beli lima juga.
balik ke rumah, cuma makan tiga jer...benar kata iman.

esok ke bazar lagi...
nafsu kata : beli lima...
iman kata : beli tiga, semalam pun hanya makan tiga jer...dua dah membazir.
tapi hati ikut kata nafsu...beli lima...
malam itu cuma makan tiga juga...nafsu akur.

esok pergi lagi...
nafsu kata: okey, beli tiga je la...tak habis...
iman kata: iyer...
tapi kali ini hanya makan dua.
iman kata: tengok tak habis juga..membazir jer!

sama jugak time kita berbelanja;
beli baju ke...apa-apa jer laa..
nafsu sentiasa kata nak lebih tapi iman kata cukup dah tu.
nafsu tetap berdegil dan membazir.
sehinggakan iman sibuk dengan lailatul qadar
tapi nafsu sibuk di lailatul kamdar!

nafsu riak memperaga segala, nak beli semua, sampai penat
dah la membazir di sini sana hinggakan tak cukup duit nak bayar zakat,
tapi iman redha seadanya...
zakat boleh bayar, hutang tiada, makan pakai seadanya
hidup pun tenang tanpa sengketa.
betul tak??

p/s:
Berlagak kaya menjadikan kita papa. Ada pihak yang begitu
beriya-iya ingin mempromosikan @ menunjuk-nunjukkan kekayaannya,
padahal ahli hikmah mengungkapkan,
jika seseorang itu perlu memberitahu orang lain yang dia kaya, dia sebenarnya tidak kaya.
Perlukah Bill Gates misalnya, memberitahu dunia yang dia kaya?
ironinya, ramai si kaya "jadi-jadian" yang menanggung hutang secara diam-diam
atau hidup menjadi penipu (con man) sepanjang zaman atau terpaksa mati sebagai seorang miskin pada akhir hayatnya <-- dipetik dari solusi isu#3 / 108.

*aku hanya semut merah ~. - . - .@

kad raya pertama...tahun ini



wah...penuh dengan luv~luv
~happy sangat~

kami kat sini belum ready lagi dengan kad raya :

terima kasih
kak ana,
salam aidilfitri dari kami
di perantauan yang jauh ini
rantau asia aka malaysia (haha)
semoga ramadhan ini akan membawa keriangan menanti sinar aidilfitri yang mulia
walau di mana saja kak ana berada.

p/s: nanti cikza balas...:)
siapa siapa nak umi poskan kad raya, sila tinggalkan alamat ke email umi..dlm sampul surat kat bawah tu. --->>>

Saturday, August 21, 2010

kecek kelate...






HAHAA>>>YAK BOKTAM.
Tak kira...nak letak jugak...

Gini la jadi nyo bila bahaso kelate di kecek luarkan..


baco sapa abis ni.baru demo pehe..buleh tehe nk suko selok..kawe guling bating do-de-do-de baco..hahaha..


Kantoi 1
Gu kawe kijo hotel,dio sepatutnyo anta guest pegi airpot tapi huje pulok,dio tunggu la sapa uje berenti baru dio oyak ko guest, kawe denga dio oyak gini
"mari kita pergi encik,hujan sudah SERIK ni"



Kantoi 2
Dulu,mase kat belaja kat kolej,kelas komputer,kawe aja gu kawe pasal komputer,doh dio slow nok teke tikuh tu,kawe kato la gini
"Ming,tunggu gapo lagi nyo, PENYEK la mouse tu" .Gu kawe pun kato,oloh,kapong molek bahaso mung,mujur mu tok oyak JIREK



Kantoi 3
Kawan abg ipar aku kantoi ketika dinner di hotel, biasalah kan waiter akan refill air sejuk dalam gelas tu kan..

dia kata lebih kurang macam ni semasa waiter itu sedang menuang air kedalam gelasnya..

"adik, dah banyak air tu, PADAM, PADAM.."

dengan muka yang selamba dan serius..



Kantoi 4
kwn aku... dia nak bayar harge pulut lepa kat cafe....dia sebut

pulut LEMPA satu”...

sepatutnya pulut panggang




Kantoi 5
cikgu : ada berapa jenis KUTUB kat bumi
murid : dua, cikgu
cikgu : nama dua jenis kutub tersebut
murid : KUTUB AYAM dan KUTUB DAGING

(khutub @ kerutuk)




Kantoi 6
cikgu: kenapa baju sekolah awak ade bintik2 hitam?
murid: Baju saya kena PERTIK SAWA cikgu.





Kantoi 7
ni cito aku pulok....maso mulo2 masuk kolej...gi cafe beli air dale gelas plastik mcam kat psar malam tu..pahtu maso nok bayar tuh..."kak, ada TUDUNG tak?" sambil tgn tunjuk kat atah gelas tuh....kakak tuh mulo2 tok pehe....doh aku duk tunjuk atah gelah tu dia pun kata..."ooo....penutup"....dgn muko selamba..."a ah penutup"....malu weh....hehehehe




Kantoi 8
kwn aku citer cara2 masak kerutup..

”mula2 panaskan minyak...masukkan bhn kisar...tumis hingga naik bau...kemudian masukkan AWAS.....”
(awas dalam bahasa kelate ialah rempah..)


Kantoi 9
“saya tinggal bersama ayah, ibu, adik dan kakak. rumah saya berdekatan dengan rumah nenek. kadang-kadang rumah saya BERKUBANG.....”
(erkubang yang dimaksudkan ialah berselerak)



Kantoi 10
Aku pernah dengar statement ni kat bank...

“hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit point SAMAS.....”

yg ak nk sukonyo ore wak oyak tu ore cino......
(samas ertinya lima puluh sen)



Kantoi 11
kemarin dulu anak aku muntah atas katil, abih aa kena dkt cadar ngan toto..
smlm kitaorg tengah masukkan toto ngn cadar dlm mesin basuh..
pah, aku oyak gini dkt hubby aku .." bang, lupa la nak ambik SAMPUL BANTAL sama.."

laki aku bantai gelak..ingatkan surat je ada sampul..bantal pun ada gak ke?
(sampul bantal = sarung bantal)



Kantoi 12
peristiwa kat bandar jengka...member kelantan aku gak.....
'BANG MINTAK SUPIK SATU'.....wakakaka.....bercakap luar tuh...
(supik = plastik)



Kantoi 13
masa aku study kat UM sewa umah kat bangsar...

ada housemate budak kedah nak pinjam motor...dia tanya mana kunci motor aku...

dengan macho nya aku jawab...'kunci motor ada dalam SORAK meja aku tu..'

hahahahha
(sorak = laci)



Kantoi 14
masa di U mulo, ado member aku ni buleh awek bdk Johor.. mmg sokmo berigak ayat kelate time dia berkecek luar ngan awek dia tuh.. contoh paling kelakar aku igt lg masa tu dia tgh bergayut tanya khabar awek dia yg demam..

"Ayang.. camne dah "sial" ke belum demam ayang tu?" pastuh lagi.. "sori la abang x sempat call ayang, abang tidor strik (straight) td"
(sial = sembuh)



Kantoi 15
member citer takdih......

si A nampak ular lalu menjerit...." ular.....ular.....katak.....katak..."....
(katak = pukul)



Kantoi 16
ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel kawan aku kije...aritu hotel xdak api,blackout, so guest kol la hotel ,dia yg cakap

guest : " nape takde api ni"
awek : " maaf cik,black out.api berJENTAP"
(berjentap = ....)



Kantoi 17
Dalam sebuah komuter...

“abang boleh ALIH sikit tak? Saya nk duduk ETEP.”
(alih = kesot = beri laluan kot) (etep = juga)



Kantoi 18
Ada org luar tu dia mari jalan kampung...org kmpung tu tau doh dia orang luar..

Ore luar tu g jale umoh woris dia..woris jauh2..jadi anak tuan umoh tu nak kecek luar jugak la..

Org Luar : ' mak ada tak? '
Anak Tuan Umah : " takdi mak ada duk tanah .. dia cakap nak gi tembak, nk g beli lauk..... "

[standard org2 kg kat kelantan..waktu2 tengahari, kalau nak beli ikan, mereka akan tunggu penjual ikan datang ngn motor kat tembak (tepi jalan ) ]



Kantoi 19
haha..aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih d bazar ramadhan ari tu...die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2..so dio ni oyak ar,

"mok cik cucur lagi xcukup seringgit.." mok cik ni pon oyak ar.."cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade".
( cucur = baki)



Kantoi 20
aku tringat pok sdaro aku maso gi kijo s'pore dulu

sebelum tu dia gi jale2 di johor dulu...dia skali nga saing2 dia 3 oghe
gi lah beli air....pah tu dia tanyo mokcik tu...

"kak..... PLETIM adaa ?

kakok tu ngango sapa.......saing2 dia pecoh perut dengar " PLETIM"
( pletim = straw) hehe



Kantoi 21
tringat ado soghe saing crito maso dio baru pindoh singapore...maso tu dio skoloh rendoh lagi...ado sari tu mok dio suruh gi keda beli bare...

saing : toke...kakah sup ada?

toke : hah?? kasut? kasut tak ada...itu terompah ada la...

saing : bukannn...kakah sup la...ada ke?

toke : aiya...saya sudah cakap kasut tak ada...terompah saja ada...

saing : (balik rumoh gi tanyo mok dio kelik) ma...cino tu duk royak kasut kasut tropoh...royak nok kakah sup...duk tawar tropoh dio...

mok saing : ma tok ingak nok royak sini oghe panggel repoh sup (rempah sup)...

saing : pade pong cino tu tok pehe...



Kantoi 22
aritu mak mentua saya ikot balik kedah. time maghrib, suami n abah saya nak pegi surau.
mak mentua saya gi tanya kat abah saya

"ustaz nok gi balasoh doh ko?"
terkejut abah saya . "taklah mek, nak pegi belasah sape pulak ni?"
( balasoh = surau)


Kantoi 23
membe saya cikgu,jenis pekat gler kelate tp ngajar di kL...budok2 biaso laa gege dale kelas..pastu dok tubik masuk tubik masuk..pastu dio jadi nk maroh gilo...nak marah ko budok2 tu. Dia oyak :

"awak ni kalau bising skali lagi..saya akan suruh awak TUBIK!!!"bdak2 KL hok dengar terpinga-pinga.."apa dia TUBIK cikgu?"
( tubik = keluar)


Kantoi 24
budak kelate:- mu gi beli timun cino kejap...
budak johor:- nk berapa?.....
budak kelate: (ngan muka confiden) mu beli daley 4-5 butir jadi ah...

pastuh budak johor tuh pegi kedai nak cari timun cina... selang beberapa minit kemudian...

budak johor: aku cari banyak kedai dah.. takde pun orang jual timun cina... apek buah tuh siap marah aku lagi.. dia kata dia tak pernah pun dengar timun cina, timun india, timun melayu....

masa tuh kitorang dah keras2 ketawa...... lepas explain kat dia yang timun cina tuh tembikai.. ngan dia2 pun ketawa besar.....




Kantoi 25
Sepupu aku hok duk johor balik cuti kat kg aku..pah tu gak adik aku nk tido laa skali depan tv dgn spupu johor aku tu..pah tu byk nyamuk..dio pun oyat gini..

"BANYAKNYE NYAMUK...BERBEROM-BEROM (bunyi nyamuk)...hahahaha..




Kantoi 26
Ado promoter gas mari umah aku..nk jual kepala gas untuk keselamatan gas gapo xtahu...mok aku hok interested nk beli..

pah mok aku ty laa..nk guno lagu mano ni..dio pun jawab..."mcm ni mak cik...kepala ni bawah ni mak cik CONCOS kat tong gas ni....





Kantoi 27
Ore kg aku duk KL, jenis tok beso kecek luar...dia ada duit besar nok g tukar keda...nok oyak guano ni nok tukar duit ni...dio kecek luar jugak...


“bang, nak tukar duit HALUS ada ?...”
( duit halus = duit kecik)




Kantoi 28
dj radio: assalamualaikum
pendengar: wa'salam...
dj radio: bagai mana keadaan cuaca di Jeli skg?
pendengar: hujan berek-berek.....
(hujan yang tak berhenti-henti...iyer la kot)



Kantoi 29
ada anak buah kawe jate sore bdk KL.. umur 6 thn..
comey kakloh jugok la... bila balik kg, budok2 tino pakat2 kerumun anok buah kawe tu,,
serupo ore ulu tok rajin jupo manusio..

"Eiii... comANnye... geraNnye.... nama awak sape.... tembaNnye pipi... rasa mcm nak KENGKAF jerrrr.."




Kantoi 30
didi gi kl umah abg dia...abg dia suruh gi kedai beli gayung...so dia pon gi kedai..smpai kedai dia tanya tokey...

"BANG, ADA JUAL CETONG TAK?"...
(cetong = gayung)




Kantoi 31
ina baru balik dari shopping...rosnah tegur ina "WAH INA BARU BALIK? BALIK DARI MANA? BANYAK NYA JABIR KAT TANGAN TU”....
( jabir = beg plastik)




Kantoi 32
ada sore staf puam opis kawe, sebab dia hok paling janguk bos kawe suh dia entertain pelawat dr KL time acara makan2, ada buoh duye..

bila pelawat tu oyak, best2 durian sini, lemak.. dio jawab..

"memanglah durian sini best2, tp sy tak boleh makan byk sangat coz cepat lugal"..
( lugal = mual)




Kantoi 33
mak aku cikgu, dulu dia sokmo wat kelik buku latihan bdk2 check dumoh..

ado sekali tuh, selok dia suko.. dio tunjuk tuh so family ngilai.. ado student tuh wat ayat..

"Itik sedang menyudu air cha.. "
( air cha = air longkang) hek2...kot..




Kantoi 34
Aku sedang melayan anak kawan aku bermain ditaman permainan..tetiba aku cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter..

dengan pantas aku menjerit...

"Naqib...jangan lari laju2...nanti REBAS!!"

Nasib baik aku sorg je masa tu..tp aku tetap gelak sorg diri...suker selok...
( rebas = jatuh)




Kantoi 35
pengalaman aku, ado ore luar mai umoh tuk aku..lepas make tghari, tuk aku wi bantal ko ore tu sambil oyak gini:

" guling-guling la dulu mek... lambat lagi nok gi keda"....

terpinga2 ore tuh... mujo x guling sungguh.. kalu dok gak, pah tanoh la wehh.. rumoh tuk aku tu tinggi.
( guling-guling = baring-baring)



Kantoi 36

aku selalunya kantoi tang kunci kereta....

dah terbiasa sebut..."suis keta"

ada sekali tu, aku suruh lab assistant aku gi beli barang, aku ckp ngan dia

"ambik la suis keta aku tu...bwk keta aku jer"

dia ngan muka cuak tgk aku..."napa? keta takleh start ke?"

aku jwb balik..."ye la, kalau tak ambik suis keta tu...camana ko nak start keta aku lak?"

lagi dia heran...

pastu...baru aku tersedar.....that's kunci kereta.....

bukan suis keta



Kantoi 37

maso saing kawe mari KL...sek2 rumoh kawe nak masok tengahhari pahtu suruh la dia gi kedai beli ikan ...

saing aku : Bang ikan AYA ada?
Tokey : Ikan AYA?....ikan apa tu dik?...xde jual la
Saing Aku : Ala Bang tu ada la ikan AYA tu...(sambil tunjuk)
Tokey : oooo ni ikan tongkol la dik...

balik rumah dia bercerita gege 1 rumah dok suko ko dio..




Kantoi 38
teringat maso kawe ngaji k.l mulo,
nk g beli sabun basuh.. "kak sabun SETOKOL"
(setokol = sebuku)



Kantoi 39
Ambo sediri pun penah kena dulu, gini..

masa kursus BTN, member dorm sebelah bising, selamba je ambo tepik,

"weiii, diamla, BOSANLA


heheheh..member kelate pecoh perut suko..lorat kelantan, istilah Bosan ni ada dua maksud
( bosan = serabut & puah cemus & boring) hehee..




Kantoi 40
so lagi, ambo tengok budok2 dok gayut di taman permainan di Putrajaya,

ambo tepikla larang takut jatuh :

" weiii, jangan bergayut kat situ, nanti jatuh, dapat FAEDAH (BULEH PEKDOH)

member aku terguling reboh suko
(buleh pekdah = dapat sakit)



Kantoi Tahap Dewa

Jusuh dari kelantan, baru datang KL, duk umah sewa kawan2 dia, suatu hari dia ikut kawan dia g disko, semua kwan2 dia mabuk. Dia ckap kat kawan dia :

"berat-berat korang semua nih.....dah-dah la tuh....jom KELIK...
( berat-berat = teruk) ( kelik = balik)





PESANAN
Nak pesan sikit, nanti, kalau nak makan seafood ataupun etak tuh, jangan makan banyak sangat,kan CERAH perut, tak larat nak BERULANG ke tandas la.
( cerah perut = cirit birit ) (berulang = kerap)


Ada satu lagi ni...
Seorang budak tadika orang kelate telah simpan bekas air yang dibawa bekal dari rumah...tetiba didapatinya bekas air itu tiada. dia pun bertanya cikgunya:

murid: cikgu...mana bocong saya?
cikgu : bocong?..bocong tu apa?
murid: nak nanges dah...bocong air sayaaaa...
Lepas tu barulah cikgu tu faham bahawa bocong yang dimaksudkan itu adalah bekas air murid tersebut...
biasalah budak-budak kecik bila di rumah kecek kelate sekeluarga...


sakit perut kawe baca..
main igat lipas nga saie sebilik.. skali tuh saie ni dapat lipas dia terus sebut ngn kuatnya..
'HOM DAM DH'...


Satu lagih...

Kat ofis, seorang boss telah menyuruh keraninya hantar maklumat melalui fax kepada rakan setugasnya di negeri kelate..
pastu kerani tu tanya orang di kelantan tu nak bila maklumat ni...diorang jawab nak SELALU...tercengang orang sebelah sini tak faham makna selalu...yang dimaksudkan ialah nak segera...hehe

WAHAI SEP-SEP KELATE...KALU AMBO SALOH TERJEMOH MAKSUD TU TULUN OYAP LA DES...MUGO AMBO POM TAK MAHER MANO...HEHE...AMBO SUKO KECEK KELATE...BIA ORE SUKO POM...


Friday, August 20, 2010

arah yang mana satu




hari jumaat yang barakah:

yang mana satu harus dituju? Hari ini hari akhir berurusan di mana-mana pejabat, sebab esok ofis sudah tutup. baru tersedar bahawasanya roadtax g2 akan berakhir esok 21 ogos 2010. hari ini juga perlu ke sekolah mia awal-awal sebab ada urusan sedikit di ofis sekolah. dua-dua sama penting. yang mana satu kena pergi dulu?? urusan di sekolah atau ke jpj?

Tidak ada angin yang memihak kepada kapal yang tidak ada pelabuhan untuk dituju.
Sebaliknya, dunia akan menyediakan jalan
kepada orang yang mempunyai tujuan dalam hidupnya.
Tanpa panduan wahyu, manusia akan sibuk mencari.
namun, mencari sesuatu yang mereka sendiri tidak pasti,
apakah mungkin ditemui?

selamat berhujung minggu!
selamat berbahagia di hari yang penuh berkat ini.umi ke sesta dengan kak ngah hari ini.
ambil mia. abah suruh singgah ke ofis dia juga otw nanti.
notice: suruh kak ngah naik ke biliknya jap!
wadusss....lewat dah nih

Tuesday, August 17, 2010

Selamat pulang...selamat hari lahir....





Hari jumaat, sabtu dan ahad sangat-sangatlah busy. Ada sesuatu yang indah di situ. tapi tak sempat nak publish walaupun dah menitip ayat-
ayat yang tak berapa puitis...jadi gantikan dengan yang ini je lah...kalau edit yang itu...sudah ketinggalan...
huhuu...

hari jumaat lalu: (13 Ogos, 2010)

umi ke sms Tapah, sangatlah mengantuk di kala memandu sorang-sorang sebab tak boleh nak ngap2 makanan sebab puasa, akhirnya sampai juga. Lepas ambil mia terus sambung perjalanan ke soksek di bukit mertajam, pulau pinang pula. ambil anak jejaka yang seorang. sebenarnya umi la yang nak pergi ambil dia jauh di tanjung nuh sebab nak samaratakan kasihnya seorang ibu. umi yang rasa terpanggil berbuat begitu memandangkan setiap minggu umi ke sekolah mia, sedangkan idi selalu suruh dia pulang sendiri...umi akan selalu mencari
jalan untuk berlaku adil...tak apa umi sanggup.

selepas ambil idi dalam pukul 3.00 petang kami segera pulang tapi sempat singgah ke bazar ramadhan di Bandar Perda. beli apa yang patut untuk berbuka ala kadar di atas kereta nanti. Kami meneruskan perjalanan. seronok mendengar idi dan mia bertukar-tukar cerita. idi yang jadi bilalnya...memperdengarkan bacaan pada umi. Sejuk rasa perut umi mengandung. Mia dah cop nak solat terawih berimamkan idi nanti. hehe...hilang semua rasa mengantuk.

Kami berbuka dalam perjalanan...sehinggalah berhenti solat di hentian jalan duta. lepas tu kami terus balik. sampai rumah dalam pukul 9.00 malam. mujur abah menunggu untuk solat terawih bersama. selepas terawih umi tertidur...sedar-sedar kak long balik, bawakan umi makanan kegemaran; SOMTAN...terima kasih kak long...ingat juga kat umi walaupun kak long tak suka somtan tu...tadi kak long ada call umi tanya agak-agak sempat x nak berbuka sama-sama, kalau tak sempat kak long nak pergi solat terawih di masjid kampung baru...so, kerana x sempat lah kak long balik lepas solat...

kak ngah pula tak dapat balik sebab esok pagi-pagi kena pergi ke rumah anak-anak yatim dengan team IMU atas tiket kerja kebajikan. tak apa...esok kita berkumpul ramai-ramai...umi masak sedap-sedap...hek3!

Hari sabtu: (14 Ogos, 2010)

~SELAMAT ULANG TAHUN...SAYANG!
selamat ulang tahun yang ke 15 buat arwah adik Faiz. umi terharu...

kak long: umi...hari ni hari jadi adik Faiz...

umi: iye...umi ingat.

kak ngah: umi...hari jadi adik Faiz ni...

umi: iye...umi tahu.

idi: selamat hari lahir adik Faiz...semoga kita akan bertemu nanti!

umi: lagi terharu.

mia: mia pun tahu...

umi: jom kita bacakan al~quran sama-sama untuk arwah~al-fatihah!

Buat arwah adik Faiz yang kami sayangi....semoga tenang berada di alam sana di dalam lindungan Allah di samping orang-orang beriman. Tunggu kami di sana. Kita jumpa...Insyaallah!

Pulau Pandan jauh di tengah,
di balik Pulau Angsa Dua,
Hancur adik dikandung tanah,
rupa adik terkenang jua.

Hari ini kami berbuka sekeluarga. kak ngah belikan Bread History...terima kasih, ngah...dan..PIXMA MP258. Malam ni kak ngah kerja keras untuk siapkan folio mia, sebab baru ganti printer. mia dan idi pula ada exam isnin ni...

Ahad: 15 Ogos, 2010

Menghantar mia dan idi. mujurlah abah dah siap kertas kerjanya, boleh pergi hantar anak-anak sekali. kak long menghantar kak ngah dan pulang ke kolejnya. Sepanjang perjalanan umi sangatlah mengantuk. asyik tersengguk ke kiri dan ke kanan. abah memandu semasa perjalanan pergi dan ketika pulang ke Kl umi pula bertukar tangan sehingga sampai ke rumah...terus solat terawih dengan abah dan masak nasi untuk sahur...pastu Zzzzz!

apa saja yang tertulis adalah sebagai dairy dan ingatan. usahlah dipertikaikan...nanti panjang umo boleh baca...;)


Masak Ayam Asam Pedas


Diary Ramadhan:
salam asam pedas...

Semalam sangat bosan bersendirian, namun masih santun berbicara dengan sang Pencipta. Itulah yang termampu di kala sunyi. dan akulah seorang penanti yang bersiap-sedia bila-bila masa; menanti panggilan kecemasan macam bomba! Yang berkhidmat untuk keluarga tercinta.

Semalam dapat dua panggilan palsu, sembang sampai tak ingat dunia. namun berasap juga dapurku di kala senja. Hehe...terima kasih kak anna yang tak pernah jemu berkongsi cerita. semalam kita berkongsi masakan untuk memecah selera...tak boley tahan...umi terus capai suis kereta...pergi jusco cari bahan:

Ayam Masak Asam Pedas versi Kak Anna;

6 tual ayam
lada kering segenggam~rebus-blend bersama...
+ ketumbar
+jintan manis
+jintan halus
+lada hitam sikit
+buah keras
+2 batang serai
+1" lengkuas
+1"halia
+sedikit kunyit
+bawang putih
+1 labu bawang besar
sedikit belacan

*semua bahan di atas dikisar bersama sehingga hancur.

1 labu bawang besar dimayang-untuk menumis.

caranya;

Panaskan minyak, tumis bawang besar yang dimayang tadi kemudian masukkan bahan yang telah diblend. Bila dah naik bau masukkan ayam sehingga pecah minyak. jangan lupa masukkan garam dan perasa supaya serap pada isi ayam tersebut. setelah pecah minyak baru masukkan air asam jawa. Anggaran asam jawa ialah sebesar duit 50 sen (klasik punya sukatan...x bley blah hak3!) dengan 3 cawan air atau ikut banyak mana kita nak buat kuah. mengikut tuan punya resepi~ kuah cair-cair lagi sedap~ terpulanglah!

Kemudian baru masukkan daun kesum @ bunga kantan, buah tomato dan lobak asin/jeruk-rendam dan bersihkan dulu lobak ini sebelum dimasukkan, jika suka. kata pemilik resepi...lobak asin ini boleh dijadikan sayur...hehe...

Oleh kerana kecur air liur umi mendengar kesedapan ayam asam pedas ini, maka itulah menu berbuka umi semalam. sudah siap menghidang...tapi yang dinanti-nanti tak kunjung pulang...sementelah hujan yang amat lebat...sehinggalah azan berkumandang, berbukalah keseorangan...aduh! Rupanya myh terperangkap dalam kesesakan jalan raya dalam hujan yang lebat juga. Peritnya hidup tanpa siapa-siapa di sisi...baru ku insaf dan faham macamana perasaan mak ketika ini...duduk sorang-sorang...huhuu..mak, marila duduk di sini.

Dah-dah-dah! usah beremosi..six...six..six...pedas the six!! Owh...nama lagi asam pedas!!
tqvm kak anna, jangan mara tau za da publishkan di sini masakan kegemaran anak bujang kak anna tu...hehehee...jangan risau...xde orang tackle pun..ngeeee...

p/s:
okey...sekadar berkongsi, tak semestinya sembang di talipon itu untuk bergossip. hehee..
hari ini nak gossip masakan apa pula eks...

Monday, August 16, 2010

Now Everyone Can Fly~



Diary Ramadhan:
Salam semanis kurma...

Hari ini sudah hari ke-6 Ramadhan, bermakna sudah hampir seminggu tetamu yang kita raikan berlabuh. Bertuah sungguh siapa yang dapat melayaninya dengan penuh redha dan sabar. Meraikan tetamu dengan penuh keikhlasan kelak Allah akan melipat gandakan pahala dan keberkatan. Teringat pula pada kata-kata semangat untuk menyambut Ramadhan tahun ini. Nampaknya kata-kata sms versi tahun ini berlainan sekali dengan salam Ramadhan tahun-tahun yang lalu...Mari kita tengok versi naik pesawat....

sms 1:

Salam! Nama saya Sya'ban, saya ingin mengingatkan anda bahawa jiran saya iaitu Ramadhan akan datang mengunjungi anda maghrib nanti bersama isterinya Rezeki dan kedua-dua anaknya iaitu sahur & iftar!. Mereka akan ditemani oleh ketiga-tiga cucunya iaitu Rahmat, Barakat & Keampunan...Mereka akan pulang selepas 30 hari dengan menaiki pesawat Eid airlines... Hargai mereka & anda akan mendapat berkat! Insya'Allah. AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN - salam...

sms 2:

Selamat menaiki penerbangan RAMADHAN AIR, bernombor 1431H...Kita akan terbang dengan ketinggian 30/30 hari di atas permukaan haus dan lapar. Para penumpang diwajibkan untuk memasang niat PUASA dan menegakkan kerusi SOLAT...Penerbangan ini bebas asap perselisihan....saya selaku anak kapal yang bertugas mengucapkan SELAMAT MENEMPUH MADRASAH TARBIYAH RAMADHAN...mohon kemaafan atas segala kesalahan saya selama ini.

sms 3:

Selamat Datang ke penerbangan RAMADHAN AIR menuju destinasi AIDILFITRI dengan penerbangan 1431H. Kita akan menempuh penerbangan selama 30 hari. Sila tegakkan kerusi IMAN, serta sandarkan TAQWA, juga pasang talikeledar ZIKIR, TAHAJJUD & SEDEKAH JARIAH. Pilot anda untuk penerbangan ini ialah AL-QURAN & co pilot AL-HADIS bersama peramugari RAHMAH, MAGHRIFAH & JANNAH. Marhaban Ya Ramadhan. Semoga ibadat puasa kita diberkati Allah swt. Ameen.

Haha...semangat betul korang nak melancong, semoga segala penat lelah merantau ke daerah gersang beroleh keberkatan dari-Nya...ada juga yang bersiap sedia dengan resepi di kala menunggu kehadiran tetamu Allah ini...juadah untuk berbukalah katakan...

sms 4:

Ramadhan Iftar:
A glass Of care,
A plate Of love,
A spOOn Of peace,
A fOrk Of truth,
and...
A bOwl Of doas,
Mix wif spices Of Quran.

Macam-macam ada...sekadar beberapa sms, itulah anjakan paradigma, dunia dah maju...semua akan dapat merasai kemudahan, semua orang berhak menaiki penerbangan...bak kata Air Asia; NOW EVERYONE CAN FLY...eeeiii...bestnyer...jom kita join!

p/s: kepada sesiapa yang ketinggalan penerbangan, usah risau...Allah sentiasa bersama kita dan Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Naik bas jer laa...sampai juga...kan..kan...hehe...

Sunday, August 15, 2010

Owh...ada hidrokinon, ke??


membelek surat khabar secara online di pagi ahad, sebelum nak berangkat menghantar mia dan idi...umi sangat tertarik untuk berkongsi (klik --> INFO MENARIK ini). Maafkan jika entry ini menguar-uwarkan produk yang pernah anda pakai sebelum ini. Ia sangat rapat dengan kehidupan seharian kita kerana terlalu banyak produk yang dijual sehingga sukar untuk membuat pilihan. Semuanya menjanjikan hasil yang memuaskan...biasalah tu...siapa yang tak nak cantik kan...umi pun pernah ke salon-salon kecantikan, meninjau, mendengar dan meminta pendapat dari jurujual mengenai keajaiban produk mereka. Tapi tak semestinya umi beli...kadang-kadang menemani kawan-kawan yang berminat...

Rasa terpanggil untuk berkongsi, umi pernah dengar jika kita pakai produk yang mengandungi bahan kimia ia akan beri kesan sampingan kepada limpa yang mana lama-kelamaan akan menjadi kanser. Takut mendengarnya membuatkan umi terfikir, biarlah pakai produk yang tiada kimia walau kesannya agak lambat berbanding dengan produk hebat kesan cepat. Oleh kerana kesedaran itulah, umi telah bertukar arah ke jenama yang tidak glamour dan orang akan tercengang-cengang bila bertanya umi pakai produk kecantikan apa. Kadang-kadang terasa rendah diri juga bila orang tak familiar dengan produk yang kita pakai...hehe...maluuu...

Dulu umi pernah pakai citra, BML, nouvelles nak cantik dan mulus bagai Rossalinda lah katakan...ngee...tapi terkejut dengan pendedahan produk yang mengandungi hidrokinon umi bertukar ke Ultimate Perpect by Elken. Masa ni tengah gilakan produk Elken sebab umi jadi member tegar produk Elken. Semua benda pakai elken. Satu famili makan vitamin Elken, penapis air Elken...apa-apa je lah...minuman nak langsing, lingerie dan sebagainya..elken..elken..elken...

Tapi angin Elken mula berubah arah bila umi pindah ke utara tanah air, di Penang umi menjadi pengedar pasif. Malas pergi aktiviti dan yang sewaktu dengannya. Lepas tu, umi mula bertukar produk kecantikan. Bermula dengan umi ambil pakej Jurlique SPA dan skin care di salonnya yang terletak di Queensbay Mall. Sejak itu umi selesa memakai produk tersebut. Sehinggalah berpindah ke Kuala Lumpur umi masih meneruskan perkhidmatan dari mereka. Di Kuala Lumpur ni, bila pindah kita diminta memilih lokasi yang berdekatan untuk menyambung perkhidmatan. Umi ambil Jurlique di Mid Valley sebab senang nak pergi. Bila umi usha-usha, rupanya ada juga di One Utama iaitu di The Curve. Tak banyak tempat ada perkhidmatan ni, susah jugak nak cari. hehe...

Apapun umi yakin dengan Natural Care Beauty Product ini. Baru beberapa hari lepas beautician jurlique call suruh pergi buat facial kat Mid. Owh...nanti nantilah...dekat-dekat nak raya nanti umi pergi laaa....katanya kedai nak buat renovation, so kena pergi tarikh sekian...sekian. Biasalah diorang ni...sentiasa mengingatkan umi yang malas ini. hak3! Takpe...bukan nak meriak ke apa...apa orang kisah kita nak pakai apapun asalkan ianya sesuai dengan skin kita...kira okey laa...produk ni elok cuma umi je yang hangat-hangat tahi ayam...bilaa la nak menyerlah...hurmmmmx!