Wednesday, May 11, 2011

Doa Harian







Doa Hendak Memulakan Pembelajaran:


"Ya Allah! Keluarkan kami daripada kegelapan serta keraguan dan muliakan kami dengan cahaya kefahaman. Kurniakan kami dengan ilmu pengetahuan, permudahkan bagi kami pintu-pintu kelebihanMu dan sempurnakan bagi kami cahaya kefahaman. Wahai Tuhan yang penyayang daripada segala yang penyayang."



Doa Penerang Hati:


"Ya Allah! Terangkan hatiku dengan cahaya petunjukMu, sebagaimana dikau menerangi bumi dengan cahaya mentariMu selama-lamanya dengan rahmatMu.
Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih."



Doa Bagi Memudahkan Segala Urusan:


"Ya Allah! Lembutkan kehidupan ini bagi kami dalam memudahkan setiap urusan yang sukar, memudahkan setiap yang sukar itu amat mudah di sisiMu. Ya Allah! Mudahkanlah bagi kami segala urusan. Tenangkan hati kami dan tubuh badan kami, berikan kesihatan dan keselamatan bagi agama kami dan dunia kami."



Doa Perlindungan Daripada Sikap Negatif:


"Ya Allah aku berlindung kepadamu daripada perasaan keluh kesah dan dukacita. Aku berlindung kepadamu daripada sikap lemah dan malas. Aku berlindung kepadamu daripada sifat ketakutan dan kebakhilan dan aku berlindung kepadamu daripada beban hutang dan kekerasan sikap manusia."



Doa Memohon Kebaikan Dan Berlindung Daripada Kejahatan:


"Ya Allah! Aku pinta daripadamu semua kebaikan yang ada cepat ataupun lambat. Apa yang aku ketahui dan apa yang tidak aku ketahui, aku berlindung denganmu daripada segala kejahatan sama ada cepat ataupun lambat, apa yang aku ketahui dan apa yang tidak aku ketahui." 


semoga bermanfaat...
.wassalam.


4 comments:

najwa zulkifli said...

sangat berguna umi ! mekasih !:D

사이트 ✻ romlah said...

bole amal ni ;") syukran umi ~

aqilah halim said...

Thanks.sangat membantu :')

aqilah halim said...

Thanks.sangat membantu :')