Saturday, June 23, 2012

Pakej Umrah Ziarah Mesir: Cairo dan Iskandariah




Harga Pakej ini adalah bermula dari RM 5990 - RM 6590 tertakluk kepada pilihan bilik yang kita kehendaki. Maksudnya...RM 6590 (Bilik Berdua), RM 6290 (Bililk Bertiga) dan RM 5990 (Bilik Berempat/Berlima). Umi berdua dengan mak, maka kami ambil bilik berdua. Syukur Alhamdulillah....semua rezeki dari Allah.



Pengembaraan menarik:



MESIR (CAIRO)



Dikenali sebagai KAHERAH dan merupakan ibu negeri bagi Mesir. Bandar paling utara di Afrika Utara dan bersempadan dengan Libya, Sudan, Jalur Gaza dan Laut Merah. Dengan bayaran tambahan EGP100. mumia Firaun. Piramid Giza dan Sphinx. Muzium Cairo, Masjid Al-Shafei, Masjid Al-Azhar, Bazar Khan El-Khalili, Pharaonic Village, Salahuddin Citadel, Alabaster Mosque, Kilang kristal, Papyrus Institute.



ISKANDARIAH



Merupakan Bandaraya kedua terbesar di negara Mesir. Kini merupakan pusat pelabuhan utama Mesir, pusat industri tekstil dan pusat penapisan petroleum. Photo Stop di Qait Bay Citadel, Library of Alexandria, Montaza Palace, Mursi Al-Abbas Mosque, Nabi Daniel Mosque, Lukman Al-Hakeem Mosque.



PIRAMID GIZA



Piramid paling terkenal dan paling terbesar adalah Piramid Kufu yang terletak di Giza merupakana salah satu dari 8 benda ajaib di dunia. Dibina pada tahun 2600SM dan diperbuat daripada batu padu sebagai maqam Firaun. Pembinaannya dengan tenaga buruh kasar dan tanpa jentera moden mengambil masa selama 20 tahun dan menggunakan 2 juta batu blok.




Tempek sedikit gambar sebagai ingatan diri sendiri suatu hari nanti, sepanjang perjalanan ke Mesir...



Hari 1 : KL - KAHERAH
9 jam 30 minit.





kat airport KLIA sebelum berlepas with anak-anak yang menghantar umi...






sebahagian dari ahli rombongan kami seramai 40 orang...






nak pergi dah...bye-bye abah dan anak-anak umi...jaga diri baik-baik tau,
umi pergi kejap jer...doakan umi ye...♥





Doa di skrin...juga di hati nurani. Semoga selamat perjalanan kami, pergi dan kembali.






Jemaah menaiki pesawat Egypt Air ke Kaherah dan akan transit di Bangkok.





Keboringan...baca paper bahasa arab. Wahh gitew....





Bismillahirrahmaanirrahim...jom makan bagaikan lapar disorongkan nasi, hik hik





Transit di Bangkok sekejap...mak sentiasa di sisi anakanda...Insyaallah...




Selesai urusan transit di Bangkok, kembali menyambung perjalanan ke Kaherah. Penerbangan selama 9 jam 30 minit...pejam celik pejam celik, kejap makan kejap minum akhirnya tertidur juga...




Kita merancang, Allah jua yang menentukan. Hebat sungguh hikmah anugerah yang diatur oleh-Nya. Indah dan halus perancangan-Nya. Tak pernah terfikir dapat jejak kaki ke Mesir. Ziarah ke Mesir selama 3 hari 4 malam sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi kami ke Madinah seterusnya mengerjakan ibadah umrah di Mekah...





p/s:  ....entri akan bersambung ke hari-hari seterusnya pengembaraan kami selama 16 hari.....