Monday, October 19, 2009

wangian lambang peribadi.


Apakah yang membezakan antara wangian jenis Perfume, Eau de parfum, Eau de toilette dan Eau de cologne?


WANGIAN jenis Eau de toilette terbaru dari Dunhill.


ADAKAH anda sedari minyak wangi yang terdapat di pasaran ditampilkan dengan beberapa istilah berbeza apabila merujuk kepada jenis-jenisnya? Misalnya, haruman itu dirujuk sebagai Perfume, Eau de parfum, Eau de toilette dan Eau de cologne. Tentu ada antara kita yang masih bingung memikirkan adakah kesemuanya membawa maksud yang sama?

Sebenarnya, kesemua istilah tersebut mempunyai makna dan penjelasan tersendiri. Ini kerana, setiap jenis haruman itu memiliki ramuan atau kepekatan ekstrak wangian yang berlainan. Pengeluar minyak wangi membezakan setiap jenis produknya mengikut kategori masing-masing dengan menulis label tertentu pada botol haruman.

Perkataan yang berbeza itu merujuk kepada kombinasi bahan-bahan yang diadun ke dalamnya. Kebanyakan wangian di pasaran terdiri daripada kombinasi bahan atau ramuan semula jadi yang kompleks. Ini termasuk minyak daripada kuntuman bunga, tumbuh-tumbuhan atau produk sintetik. Pilihan bahan-bahan itu dibuat bagi meningkatkan kekuatan dan kadar ketahanan wangian tersebut bagi tempoh yang lama.

Biasanya, cecair alkohol digunakan sebagai bahan asas pengeluaran minyak wangi. Namun, ada juga minyak wangi yang menggunakan campuran air dan tanpa alkohol. Kepekatan alkohol atau ekstrak haruman yang digunakan ini turut diambil kira dalam penentuan jenis minyak wangi.

Perfume atau juga dikenali sebagai Extract perfume (Extrait) mengandungi 15 hingga 40 peratus kepekatan wangian. Hasil wangian itu dikatakan berada dalam keadaan yang paling tulen atau sangat mahal kerana nilai asli yang dimiliki.

Ini diikuti dengan Eau de parfum yang mempunyai kepekatan alkohol dan wangian sekitar tujuh hingga 15 peratus. Ia paling popular dan terdapat dalam kebanyakan produk haruman yang dijual di kaunter khas. Tempoh masa haruman bertahan agak lama dan tidak semahal Perfume.

Eau de toilette menyuntik wangian yang lebih ringan dan lembut kerana ia mengandungi kepekatan wangian sebanyak satu hingga enam peratus. Ini bermaksud, haruman jenis itu tidak tahan lama. Pada mulanya, wangian jenis itu dicipta sekadar untuk menyegarkan mood seseorang.

Eau de cologne pula hampir sama sifatnya dengan Eau de toilette tetapi Eau de cologne mengeluarkan wangian minyak sitrus. Ia lebih lembut dan tidak tahan lama.

Dalam pada itu, jenama fesyen dan wangian terkemuka dunia, Dunhill, mengembangkan koleksi wangian mewah jenis Eau de toilette kepada sebotol haruman yang sesuai dengan jiwa kembara lelaki.

Menjadikan langit sebagai sempadan had pengembaraan, haruman Dunhill itu bak terbang tinggi di langit biru yang terbentang luas. Ciptaannya mengungkap sebuah kisah dan naluri kebebasan lelaki tanpa batasan.

Seperti mesej yang ingin disampaikan dalam promosi haruman itu, satu ketenangan tercipta dalam jiwa juruterbang yang mengawal kelajuan kapal terbang peribadinya sambil menikmati kepulan awan yang semakin jelas kelihatan di ruang udara.

Biarpun jauh dari daratan dengan deretan rumah yang kelihatan seperti miniatur pada latitud 51.3 N, destinasi London yang dituju semestinya memiliki aura tersendiri.

Dalam keadaan itu, dipercayai bahawa tiada apa lagi yang didambakan jika bukan wangian lelaki yang bersandarkan kepada gaya dan kemewahan yang tinggi.

Dunhill 51.3 N itu cukup maskulin, penuh keyakinan dan lambang keunggulan. Esen yang sentiasa digambarkan sebagai inovatif dan kreatif itu, diperbaharui dengan wajah dan imej wangian berpenampilan terkini.


BUNGA-BUNGAAN dan buah-buahan sitrus antara yang kerap dijadikan ramuan wangian.


Siapa lagi dapat menjelaskannya secara mendalam jika bukan pengguna Josen Lim, 36. Merupakan seorang pencinta sukan udara, Josen gemar menyembur wangian Dunhill 51.3 N semasa mengadakan perjumpaan dengan pelanggan.

Pertemuannya dengan klien menjadi lebih bermakna apabila haruman yang semerbak memberi kelegaan dan keyakinan kepada dirinya.

"Segala-galanya terasa baru seperti mana kualitinya dihargai oleh golongan jejaka yang seronok menghadapi cabaran dan halangan dalam apa jua keadaan mendesak.

"Kepentingan dan tahap dinamik produk ini hanya dapat dilafazkan oleh mereka yang pernah mencubanya," ujarnya.   

*****ehehee..boley dijadikan sebagai rujukan*****

No comments: