Wednesday, July 14, 2010

Berdua Lebih Baik??


Entahlah...tepuk dada tanya selera, dan situasi lah yang menentukannya.
Sukar untuk didefinasikan setelah sekian lama dikelilingi anak-anak manja.
20 tahun selepas itu, kita warga tua ditinggalkan termangu empat mata.
anak-anak yang empat juga telah pergi ke medan perjuangan.
perkataan pertama yang terkeluar adalah...
kini fikiran kita dah terbahagi kepada empat tempat.
menerawang menanti,  walau jauh dari pandangan mata, 
hati gusar tak terkira.
tanggungjawab terus mennyusur sampai bila-bila.
hati hebat merindu. sepi menerjah saban waktu. 
oh...oh...tiada lagi teman bicara.
buat seketika, aku hanya ingin begini...
berdiam diri dan menunggu saja siapa yang teringat pada bonda.

Mujurlah pada hari-hari bermula situasi ini, umi tidak terlopong seorang saja. Setelah menghantar mereka ke destinasi berbeza kami menghala ke Tapah menjenguk si bongsu di sana. kerana selepas itu, abah akan ke medan kerja. Umi ikut saja. Jadi driver pun iya. Tak apalah asalkan ada kerja. boring tak terkata. 

Setelah berdua, macam-macam topik kita bicara. sampailah juga ke ragam anak-anak kita. Umi jugalah yang dipersalahkannya. Mana aci...orang lain yang negatif, kita yang terkena debunya. tak tertahan sebak, airmata pun berkaca-kaca memandang jauh ke luar tingkap.
sungguhpun begitu terkilan rasa bila sesekali anak kasar berbicara. 
tak mendengar kata. hiba hati ditelan jua. 
memamah usia yang tiada bergula.

mohon maaf andai tersasul bicara, bukannya apa...
sekadar bercanda menghibur hati nan lara.
seperti biasa...abah pergi kerja jam 6.15 pagi, pulangnya bukan lagi senja tapi selepas isyak. workaholic sudah tentunya. Bukan tak biasa...
cuma boring aje duduk yang bersahaja. 
lalu menulis entah apa-apa.

 

5 comments:

ardinihumaira said...

ayat umi kan.. pergh! leh wat novel tauu :D


p/s: umi.. tabahkan hati ya... iskk iskkk.. nobodi perfek kato oghe klatey. miahaha... pecoh boto budu :p

umi~wannza said...

waaahh..oghe kelate kecek oghe putih, tu yg pecoh boto budu tuh ;p muahaha

bizzonline said...

Salam Kenal..komen tersasar kat sini..dok cr kotak chatbox,x nmpk plak dimane duduknye..hehe..

ermm..sy dok klik link entry giveaway sy tu,tp not found..da delete ek,np ye?

umi~wannza said...

bizzonline;

salam kenal jugak...memang x wujud kotak chatbox kat sini...ngeehehe...

apa yg da delete tu...kurang maklum nie...harap gtw.
(x pahe oghe kelate kata) hik3!

umi~wannza said...

bizzonline:

belum buat lagi entry pasal giveaway eybizzonline tu
Insyaallah muga dipermudahkan segala urusan.
pagi ni ada hal skit.
pasti menyusul nanti..:)