Friday, February 25, 2011

The key to LIFE the CODE of youth = LIFE CODE ~spa

Sudah lama tak bersantai-santai di spa LIFE CODE. Tahun ni belum sampai lagi padahal keahlian sepanjang hayat. Apalah aku nih, peluang nak sihat dah ada di depan mata pun masih malas-malas lagi. Just ajak jer sapa-sapa yang berminat, boleh sama-sama jaga kesihatan!

Menurut fakta: Bersauna ni memang bagus. Apatah lagi di Life Code yang bercap lima bintang ni. Bukan saja ada di Malaysia malah International la spa Life Code ni. Bilik saunanya memang berkhasiat...pernah ternampak dalam slot Akasia Spa Q ~ menggunakan Asia Spa yang ada di Life Code ni. Owh! Ruginya selama ni tak paksa diri pergi spa untuk jadi anggun dan sihat. Bermalas-malas di situ hanya untuk setengah jam sahaja pun dah berbaloi dengan makan minum free...ahli seumur hidup tu...jangan bazirkan waktu wahai umi!

Antara kebaikan spa/sauna ~ kredit untuk KOSMO: info di situ.

- Menurut kajian yang dijalankan oleh badan ketenteraan Amerika Syarikat (AS), sebanyak 3,000 kalori dibakar dalam badan setiap kali sesi mandian sauna.

- Secara saintifiknya, hasil rembesan hormon endorfin daripada kelenjar peluh mampu menyingkirkan toksin yang tidak diperlukan oleh badan menerusi liang-liang peluh.

- Manfaat lain diperolehi antaranya mampu meningkatkan keupayaan buah pinggang agar berfungsi lebih baik serta meningkatkan peredaran dan tekanan darah dalam badan.

- Malah kulit lebih segar daripada wap air dari bilik sauna manakala otot menjadi kendur usai menikmati aktiviti tersebut.

TETAPI...

Ada bermacam-macam info juga tentang sauna ni...hanya tepuk dada tanya selera. Boleh baca pendapat orang juga kat sususejat...


Dari pengalaman umi sepanjang bersauna ni...ok je..ikut cara yang betul la...kena banyak minum air semasa sedang bersauna, kan air dah disediakan...

suka kenyataan ni..
Terkini, kajian saintifik yang dilakukan pada tahun 2007 menunjukkan Sauna mampu memberikan kesan positif dalam meningkatkan progres seseorang atlit jarak jauh (endurance), sekaligus menyokong kajian yang telah dilakukan oleh pihak NASA kira-kira 30 tahun yang lalu. NASA suatu ketika dahulu pernah merumuskan stimulasi gelombang infra-merah ke atas fungsi kardiovaskular merupakan cara yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan jantung angkasawan-angkasawan Amerika yang terpaksa duduk dalam kapal angkasa untuk tempoh yang panjang.






p/s: Nak pergi sauna? Jom....duta LIFE CODE adalah angkasawan Dr. Syeikh Muzaffar...lojik la kajian NASA tu..hehe.




No comments: