Wednesday, March 31, 2010

Tangga..

























Ea...bercerita pasal tangga, pasti terlintas..'usaha TANGGA kejayaan' atau paling tidakpun mesti nak cakap pasal..'saya dah berumah TANGGA lah' atau apa-apa jer lah. Tapi di sini lain kisahnya...

Tok..tok...tok....suatu petang aku didatangi dua orang yang tidak dikenali. (Wah! takut nih!) sebab tadi terlupa tutup pintu dan gate...nak cepat2 ke dapur. Biasanya akulah yang pesan kat anak-anak...masuk rumah kena terus tutup pintu tau! ni kat KL...tak boleh terleka walau sedetik. Macam-macam hal boleh terjadi. Tapi ini atas kelalaianku sendiri. Biasalah tu kalau orang datang memanggil bertalu-talu nak jual itu, nak jual ini. Tolonglah!! sebenarnya aku amat takut. Bukan sombong...atau kurang peramah...tapi bila kita dah bagi muka...diorang tak nak keluar mudah-mudah...asyik nak melekat selagi kita tak bagi respon pada apa yg mereka jual...huhuu...rimas! Malah ada yang berani mintak segelas air...haus katanya. bukan tak kesian...tapi aku dilanda ketakutan..terlintas macam-macam...huhu susahnya nak buat kebajikan di kota metropolitan yang sukar untuk dimengertikan.
Yang mintak sumbangan itu ini tu...bukan kita tak pemurah...tapi dah macam tak percaya motif sebenar...tolonglah!

Serba salah betul...Oleh kerana kami hanya perempuan-perempuan sahaja di dalam rumah, selalunya aku suruh anak-anak mendiamkan diri...sedangkan aku yang memberanikan diri...pergi intai-intai dulu balik langsir...siapa tu...siapa ni...(hehe...mak kena berani!) nak lindungi anak-anak la katakan...perasaan tanggungjawab tu memang besar...hehe..
pastu bila ada keyakinan sikit...aku akan menjenggukkan muka...
Ea...ada apa? Tanya ku dengan beraninya. 
Ooo...kak..kak ada tangga? Saya ni baru pindah depan tu...saya nak pinjam tangga sebab nak uruskan hal-hal mengemas macam-macam...nak pasang langsir la...nak baiki lampu la...
O...ada-ada! Kejap ya, saya ambil! Tapi dalam hati...betul ke mamat nih. kalau yea pun selalu pindah-pindah...tangga tu kena masukkan dalam list. Wajib ada tangga kalau kita dah berumah tangga...takkan setiap kali pindah asyik nak ketuk rumah tangga orang jer...malulah!
Apa namanya berumah tangga kalau tak ada tangga...maaf ye jiran baru..bukan masalah kedekut ke apa nih...fikir-fikirkan.
Kalau aku...aku tak malu beli tangga, sebab ia adalah satu keperluan yang membuatkan aku malu nak mintak pinjam. mana tahu malam-malam tiba-tiba...mentol lampu terpadam...akulah yang akan panjat memasang! Wah!! memang ibu mithali betul aku nih...erks!! Ea...aku tak akan biarkan anak-anak aku berada dalam kegelapan...
Aarghh...sedikit cerita sengal dariku yang tak sempurna sifatnya.

salam...
umi:imu
kata kak ngah...i miss u:umi:IMU

1 comment:

Sarazaqea said...

kak ngah suka gambar umi yang ni :):) sangat chun..namun begitu, kak ngah merasakan damia itu sangat over.kuikui