Wednesday, February 16, 2011

Allah Merahsiakan Enam Perkara Pada Enam Hal

Nak kongsi sebab sangat menarik!


Sayyidina Umar bin Al-Khatab r.a berkata :

"Sesungguhnya Allah Ta'ala mwnyembunyikan enam perkara di dalam enam hal, iaitu :
Merahsiakan redha-Nya di dalam perbuatan taat,
Menyembunyikan kemarahan-Nya di dalam perbuatan maksiat,
Menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan,
Merahsiakan wali-waliNya di tengah-tengah manusia,
Menyisipkan kematian di sepanjang umur,
Menyembunyikan solat Wustha di dalam solat lima waktu."


Keredhaan dalam ketaatan :

Maksudnya agar manusia bersungguh-sungguh di dalam mengerjakan semua ketaatan denganharapan dapat menemukannya. Kita tidak boleh menghina ketaatan atau amal soleh, sekalipun sangat kecil dan nampak remeh temeh, kerana barangkali keredhaan Allah ada di dalamnya.


Kemurkaan Allah di dalam kemaksiatan :

Maksudnya agar manusia menjauhi kemaksiatan. Kita tidak boleh mengambil ringan kemaksiatan, sekalipun sangat kecil, kerana di dalamnya terdapat kemurkaan Allah.


Lailatul Qadar pada bulan Ramadhan :

Maksudnya agar manusia bersungguh-sungguh menghidupkan semua bulan Ramadhan dengan beribadah, kerana pahala sunah pada bulan ramadhan ini seperti pahala fardhu pada bulan yang lain. Hal tersebut seperti terdapat pada hadis. untuk lebih detail, di bawah ini dikemukakan beberapa dalilnya :

{Dalam satu riwayat yang berasal dari Nabi s.a.w disebutkan bahawa shuhuf Nabi Ibrahim a.s diturunkan oleh Allah SWT pada awal bulan Ramadhan, kitab Taurat pada hari keenam bulan Ramadhan, kitab Zabur pada hari kedua belas, kitab Injil pada hari ketiga belas dan kitab suci Al-Quran diturunkan pada hari kedua puluh empat bulan Ramadhan (Durratun Nashihin : 7) Ini menunjukkan bahawa kerana turunnya kitab-kitab tersebut pada bulan Ramadhan, maka Allah pun mengistimewakannya pula dengan kewajipan berpuasa pada bulan itu.

Bulan Ramadhan adalah bulan rahmat, berkah dan maghfirah. Maka barangsiapa yang tidak bermohon ampun pada bulan ini ia akan tergolong kepada orang-orang yang terpedaya dan tertipu, pada bulan Ramadhan itu terkumpul segala kebaikan, ibadah akan diterima, doa akan dikabulkan, dosa-dosa akan diampuni dan syurga terbuka bagi mereka yang baik-baik.

Ulama lain berpendapat bahawa malam Lailatul Qadar bererti malam yang memiliki darjat, martabat, harga diri dan nilai yang tinggi sebab malam itu diturunkan al-Qurqn kali yang pertama dan turun juga para malaikat, keberkatan, rahmat serta maghfirah di samping pula orang yang berjaya menghidupkan malam itu akan memperolehi darjat dan martabat yang tinggi daripada Allah SWT yakni pahalanya disamakan dengan beramal selama seribu bulan. Di dalam tafsir al-Mushaf ai-Muyassar mukasurat 815 disebutkan bahawa yang dimaksudkan dengan Qadr pada ayat tersebut ialah keagungan, kemuliaan dan kedudukan yang tinggi.

Imam Ahmad dan Muslim telahpun meriwayatkan satu hadis dari Ibnu Mas;ud yang menerangkan tentang tanda turunnya malam Lailatul Qadr. Dijelaskan salah satu tandanya ialah :

Matahari terbit pada pagi harinya putih bersih tanpa sinar yang memancar, tidak terasa panas dan juga tidak terasa dingin, melainkan udaranya segar dan bulan pada malam itu sangat terang bercahaya.

Mengikut riwayat Ibnu Khizaimah dari Ibnu Abbas r.a :

Udaranya bersih, tidak panas, dan tidak pula dingin, pagi harinya matahari berwarna merah tetapi agak lemah (merah keputih-putihan). Keterangan lanjut dapat dirujuk pada kitab al-Mu'iin al-Mubin jilid 11 :109)

Di dalam kitab Tanwirul Ma'aly Lis Syaikh Dalhar bin Abdorrohman Al-Watuza'uly (Watucongol) bahawa Syaikh 'Ali Abi Hasan al- Syazily pengasas Tharekat Syaziliyyah adalah seorang ulama yang kaya raya dan suka bersedekah yang kewaliyannya disepakati oleh Jumhurul Ulama (majoriti ulama) di seluruh dunia dan tidak ada yang membantah atas kewaliannya. Beliau adalah salah satu ulama yang selama hidupnya selalu mendapat Lailatul Qadar.

Berdasarkan pengalaman tersebut maka beliau berkesimpulan :

1) Bila awal puasa hari (Ahad) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam tarikh 29).
2) Bila awal puasa hari (Isnin) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam 21).
3) Bila awal puasa hari (Selasa - Lailatul Qadar jatuh pada (malam27).
4) Bila awal puasa hari (Rabu) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam 19).
5) Bila awal puasa hari (Khamis) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam 25).
6) Bila awal puasa hari (Jumaat) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam 17).
7) Bila awal puasa hari (Sabtu) - Lailatul Qadar jatuh pada (malam23).

Hasil Tajriah (Kaji selidik) ini tentunya bukan merupakan sesuatu kepastian yang mesti tepatnya. Hanya kerana yang menyimpulkan adalah seorang ulama juga wali besar yang sangat dekat dengan Allah SWT, maka ianya dapat kita jadikan pedoman agar kita dapat menemukan Lailatul Qadar.

Wallahu a'lam.

Merahsiakan wali-waliNya di tengah-tengah manusia:

Sesungguhnya para kekasih Allah dirahsiakan di tengah-tengah manusia. Maksudnya agar manusia tidak menghina terhadap seorang pun dari wali (kekasih Allah), sebaliknya hendaklah mereka memohon doa denganharapan menemui wali tersebut. Oleh itu seorang jangan menghina orang lain, kerana mana tahu bahawa orang yang dihina tersebut adalah wali Allah (hamba yang dikasihi Allah).

(Huraian mengenai rahsia ini sangat  panjang dan menarik tetapi untuk mengetahuinya silalah buka muka surat 274--> 291 dalam kitab NASHAIHUL'IBAD Imam Nawawi Nasihat-Nasihat Agama Kepada Calon Penghuni Syurga.) Cukup teruja membaca kisah mukjizat, kekeramatan para sahabat dan seumpamanya)


Menyisipkan kematian di sepanjang umur :

Ajal dirahsiakan sepanjang usia bermaksud boleh jadi ajal akan tiba di saat baru lahir, ketika usia muda ataupun setelah tua. Oleh yang demikian hendaklah di setiap denyut jantung selalu digunakan menghimpun bekalan untuk menghadapi mati dengan cara beribadah kerana siapa tahu kematian datang dengan tiba-tiba.


Menyembunyikan solat Wustha di dalam solat lima waktu:

Solat Wustha yakni solat yang paling utama dan istimewa disembunyikan Allah SWT dalam solat lima waktu, maksudnya agar manusia mencarinya pada semua solat. {Ada yang berpendapat bahawa yang dimaksudkan solat wustha adalah solat 'Ashar. Bagaimanapun ayat 238 surah al-Baqarah yang menyebut perkataan Wustha mengikut ahli hadis bermaksud, "Agar seluruh solat itu dilakukan dengan sebaiak-baiknya dan sekhusyuk-khusuknya)

Wallahua a'lam.

Selain itu, Allah menyembunyikan nama-Nya yang agung, agar manusia bersungguh-sungguh dalam berdoa dan beribadah agar dapat dikabulkan segala permohonannya. Sesungguhnya Allah SWT juga menyembunyikan waktu ijabah (waktu dikabulkan doa) pada hari jumaat dan Allah menyembunyikan ayat Sab'ul Matsani, agar manusia bersungguh-sungguh membaca semua ayat al-Quran.

4 comments:

:b.i.e.l.a: said...

terima kasih umi for sharing ((=

umi~wannza said...

terima kasih nabila baca, muga bermanfaat..

사이트 ✻ romlah said...

umi ! waaa romlah dh lama nak tahu pasal solat wustha tu (?) sebab bca dlm tafsir Quran . tp lamaaaa dh . terlupa pulak nk tya ustaz ... hemm ~

umi~wannza said...

Alhamdulillah...kita kongsi :)