Saturday, May 22, 2010

jari mengetuk...


Kenapa bulan mei tahun ini terasa lambat sangat habis. kenapa mei?
banyak betul peristiwa dalam bulan mei tahun ini. bila ditenung renung, sama banyak air mata suka dengan yang dukanya mengalir. Alhamdulillah, bersyukur sangat-sangat kepada Allah. Nur dan hidayahNya dapat membuatkan aku terfikir, hidup ini hanyalah fana, segala yang berlaku atas kehendakNya. Tiada Tuhan melainkan Allah tempat untuk merintih memohon segala. Berdoa dan terus berdoa semoga esok menjadi milik kita yang bersinar dan mewangi...

Tertarik dengan mutiara kata dari majalah dara.com edisi terkini;

Aku mengamati semua sahabat,
dan tidak menemui sahabat yang lebih baik
dari menjaga lidah, Aku memikir tentang 
semua pakaian, tetapi tidak menemui pakaian
yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan
tentang segala jenis amal baik, namun tidak
mendapatkan yang lebih baik daripada memberi
nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezeki,
tetapi tidak menemui rezeki yang lebih baik
daripada sabar.
-Khalifah 'Umar Al-Khattab

Oleh itu sabar adalah segalanya biarpun pahit, pasti ada rezeki untuk kita nanti.
sabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabarsabar
bak kata weeki, umi seorang yang sangat sabar, umi memang kuat sabar. 
Umi berharap, kesabaran umi di dalam pandangan Allah, Allah yang Mengetahui. 
Hidup ini sementara, kata-kata mutiara lagi...

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang mukmin akan menerima 
tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana
sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar,
tidak juga ketakutan melainkan Allah akan
mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan
satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi
bencana dan kesusahan tersebut,'
Riwayat al-hakim

Semoga sama-sama mendapat pengajaran dari mutiara kata tersebut.

6 comments:

SPM candidate.♫♪ said...

umi , klw rajin && ada masa
ketuk pintu blog romlah et ;)

wannza said...

hehee...umi da bertandang..
mengetuk pintu...
mana orang?
mana orang?
hahaa...
thanx pomot blog umi..
comei sangat blog romlah!
umi suker...

SPM candidate.♫♪ said...

hoho . jgn puji umi
blog comei sbb tuan dy comei. hihihi (koya je)
tq ~
dh bule kumen kn kn ?

wannza said...

ahaa...itu yang comei tuh!
terkezut umi, mula2 nak try jer...trus jadik. Pintu komen tu..
hehe....itu pasal la kumen simple2
..testing...testing..hoho
bye...umi nak gi sekolah mia nie...mia dah call ni...demand nak mcD!

사이트 ✻ romlah said...

haha . nice trial umi !
tahniah krn berjaya ;)
ouh, mia mia . naseb dkt an ;

hazeleyed lady said...

ass-salam sis
Semuga Mia dan sis terus happy...
Happy Sunday.